1/ Dle §7 zákona č.561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů ředitel školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm.
2/ Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na:
a)poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
b)sledování a vyhodnocení účinnosti zvolených podpůrných opatření
c)prevenci školní neúspěšnosti
d)kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění
e)podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami
f)podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
g)průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností
h)včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů
i)předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace
j)průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou
k)metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy
l)spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci a školskými poradenskými zařízeními
3/ Škola zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole, který zahrnuje popis a vymezení rozsahu činností pedagogických pracovníků uvedených v odstavci 2, preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování
4/ Pedagogičtí pracovníci uvedení v odstavci 1se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytují součinnost se školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků
5/ Pracovníci poskytující poradenské služby
5.1 Pedagogičtí pracovníci, kteří poskytují poradenskou službu školy
a) vedoucí pracovníci
– ředitel školy
-zástupce ředitele školy (v případě, že mu ředitel školy předá zodpovědnost za poskytování poradenské služby ve škole)
b)poradenští pracovníci školy
– výchovný poradce
– kariérový poradce
– školní metodik prevence
– školní speciální pedagog
c) další pedagogičtí pracovníci školy
– třídní učitel
– učitel – metodik pro přípravu školního vzdělávacího programu
– učitel(é) vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání (základní škola)
– další pedagogové (zejména učitelé výchov)
5.2 Kontakty na pracovníky
Pracovník | Oblast poradenské služby | Tel: E-mail: Kancelář: Konzult. hodiny |
Ředitel školy Mgr. Iva Jurnečková | Další vzdělávání pedagogických pracovníků Spolupráce s poradenskými zařízeními Spolupráce se zákonnými zástupci žáků | 352352390 iva.jurneckova@zs3chodov.cz po domluvě |
Výchovný poradce Mgr. Dana Lochschmidtová | Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Žáci nadaní Další vzdělávání pedagogických pracovníků Spolupráce s poradenskými zařízeními Spolupráce se zákonnými zástupci žáků | 352352392 dana.lochschmidtova@zs3chodov.cz po domluvě |
Výchovný poradce Mgr. Lucie Archmanová | Prevence školní neúspěšnosti Kariérové poradenství Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Žáci nadaní | 352352393 lucie.archmanova@zs3chodov.cz po domluvě |
Školní metodik prevence Mgr. Lenka Hrušková | Prevence sociálně patologických jevů | 352352391 lenka.hruskova@zs3chodov.cz po domluvě |
Školní speciální pedagog Mgr. Lucie Haaková | Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Žáci nadaní | 352352391 lucie.haakova@zs3chodov.cz po domluvě |
5.3 Kvalifikační standardy poradenských pracovníků ve škole
Ředitel školy
§5 zákona č. 563/2004Sb., o pedagogických pracovnících
§5 vyhlášky č.317/20058 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků
Výchovný poradce
§8 vyhlášky č.317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků
Školní metodik prevence
§9 odst.1 písm. c)vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků
Logopedický asistent
Vzdělání dle Metodického doporučení č.j. 14 712/209-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství Čl. IV.
Třídní učitel
§7 zákona č.563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících (učitel 1.st. ZŠ)
§8 zákona č.563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících (učitel 2.st. ZŠ)
Učitel – metodik pro přípravu školního vzdělávacího programu
§9 ods.1písm. b )vyhlášky č.317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků
Učitel vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání
§8 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících
Další pedagogové (zejména učitelé výchov)
§8 zákonač.563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, (učitel 2.st. ZŠ)
6. Schéma poskytování poradenských služeb ve škole – viz příloha
7. Spolupráce s poradenskými zařízeními
Škola spolupracuje se specializovanými poradenskými pracovišti:
a) ve školství
-pedagogicko-psychologická poradna (PPP)
-speciálně pedagogické centrum (SPC)
-středisko výchovné péče (SVP)
b)mimo školství
-informačně – poradenské středisko úřadu práce
-orgán sociálně právní ochrany dětí
-zdravotnická zařízení
8. Informovanost o poradenských službách
Přehled o poskytovaných službách ve škole je na veřejně přístupný na nástěnce v budově školy, ne webových stránkách školy:
-umístění prostor pro poskytování poradenských služeb ve škole
-jména a funkce poradenských pracovníků školy a kontakt na tyto pracovníky
-konzultační hodiny poradenských pracovníků školy
O poskytování poradenských služeb informuje škola ve svých výročních zprávách.
9. Práce s informacemi a s důvěrnými daty při poskytování poradenských služeb
10.1 Informace a citlivá data
Informace a citlivá data o žácích a jejich rodičích, která se poradenští pracovníci dozvědí v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňována v souladu s nařízením EU 679/2016 ze dne 27.4.2016, obecné nařízení na ochranu osobních údajů a směrnice ředitele školy k ochraně osobních údajů.
Poradenští pracovníci zejména:
-zachovávají mlčenlivost o skutečnostech týkajících se osobních dat žáků (ZZ)
-dbají, aby programy, se kterými pracují při poskytování poradenské služby, byly instalovány pouze na vybraných počítačích a byly přístupné až po přihlášení uživatele
-dokumentaci v listinné podobě ukládají v zamykatelné skříni v určených prostorách
10.2 Citlivé údaje o žácích
-zdravotní stav žáka
-závěry pedagogicko-psychologické poradny
-lékařské posudky,závěry jiných institucí
Při předávání informací, které obsahují citlivé údaje, podepíše zákonný zástupce souhlas se zpracováním citlivých údajů.
11. Převod dokumentace a nástrojové vybavení při poskytování poradenských služeb
V případě, že školy ukončí pracovní smlouvu s pracovníkem poskytujícím poradenskou službu, ředitel školy zajistí předání dokumentace a nástrojové vybavení novému pracovníkovi, popřípadě zajistí předání dokumentace do archivu školy.
12. Vzdělávání a formy komunikace v době DISTANČNÍ VÝUKY
V období distanční výuky je poskytována žáků a ZZ podpora prostřednictvím online prostředí:
- zmapování dosaženého pokroku u každého žáka a naplánování výuky zj. u žáků s SVP
- podpořit vytvoření systému výuky pro žáky, kteří mají nepříznivé podmínky pro DV
- soustředit se na aplikační složku znalostí
- otevřít na úrovni školy diskuzi o způsobech hodnocení
- udržet kvalitu komunikace s rodiči při vzdělávání na dálku